Of…topic: let’s talk show

De mai multă vreme îi urmăresc pe acești doi domni. Unul este un bătrânel simpatic, cărunt, genul de bunic „de gașcă” cu care te mândrești, dar pe a cărui figură se vede că a trecut prin suficiente în viață cât să nu vrea să-ți povestească tot. Celălalt este mult mai tânăr, la vreo 40 de ani, un tip cu privirea jucăușă, parcă mereu pus pe șotii, genul de persoană care probabil știe toate bancurile din lumea asta. Cine sunt aceste persoane, ce au ele în comun și, mai ales, de ce le urmăresc? Am să vă spun pentru început că multe din campaniile pe care le fac artiștii de muzică (și nu numai) atunci când vor să lanseze vreun album sau orice alt material nou se bazează pe domnii sus-menționați.

Partea interesantă este că de multe ori artiștii respectivi nu sunt neapărat celebri, ci dimpotrivă, sunt la începutul carierei lor, și ăsta e un lucru minunat. Ei bine, nu e vorba de cine-știe-ce directori de case de discuri sau alte persoane influente din industria muzicală, ci de doi prezentatori TV și de talk-show-urile lor. Era și mai minunat dacă erau români, însă sunt americani, amândoi trăiesc în New York, amândoi îmbină impecabil sarcasmul și carisma, și, cum altfel?, ambii sunt staruri la două televiziuni cu audiență națională și concurente. Hai că sigur ați ghicit: bătrânelul este David Letterman iar tânărul este Jimmy Fallon. Primul prezintă la CBS emisiunea ”Late Show with David Letterman” încă din 1993, iar celălalt l-a înlocuit recent pe Jay Leno la NBC pentru emisiunea ”The Tonight Show starring Jimmy Fallon”.

Mic ghid de începător în ale radioului online

Fără îndoială, internetul e plin cu tot felul de sfaturi, care mai de care mai încâlcite sau derutante, despre ce înseamnă să-ți creezi un radio online. Şi cum în tot ce am citit până acum despre subiectul în cauză nu am regăsit decât bucăţi dintr-un puzzle mai mare, am să încerc să dezvălui aici etapele, mai mult conceptuale, ale creării unui radio online așa cum le-am parcurs și perceput eu, un începător în ale radioului. Scopul nu este de a intra în prea multe detalii tehnice și nu am pretenția că acest ghid este unul complet sau că le va asigura succesul celor care-l aplică. Sper însă că aduce un plus de informație celor care nu știu cum să înceapă în domeniul ăsta sau celor care pur și simplu vor să afle ce se află în spatele unui radio online. Cu ocazia de față sper de asemenea să-i edific și pe cei care m-au întrebat, de-a dreptul fascinați, cum a fost posibil să-mi deschid un radio online 🙂

În primul rând trebuie să te gandești la un concept, care reprezintă probabil cel mai important pas dintre toate. Aici includ numele radioului, sloganul său, ce fel de muzică vei difuza, dacă vei avea emisiuni, cine vor fi vocile radioului etc. La fel de important este și să-ți stabilești un obiectiv – de ce vrei un radio al tău, cărei comunități te adresezi, ce urmărești să obții. După ce ai stabilit toate cele de mai sus, trebuie să ai în vedere:

– un logo cât mai expresiv și, preferabil, profesionist realizat;

– un concept de grafică a website-ului, în care playerul streamului online să fie elementul-cheie. Poți alege o variantă ”custom made”, sau poți încerca, de exemplu, o temă WordPress (probabil mult mai ieftină decat o variantă customizată);

– domeniul de internet pe care va ”sta” website-ul radioului;

– un provider de hosting pentru website-ul tău;

– un provider de hosting pentru serverul de streaming audio. Standardul în broadcasting-ul online este o platformă numită SHOUTcast, care preia stream-ul audio difuzat de computerul tău și îl redistribuie către ascultători. Pe Internet sunt multe soluții disponibile privind serverul de streaming, unele gratis, altele nu, și în general elementele de care trebuie să ții cont sunt calitatea stream-ului (în opinia mea, dacă vrei să se audă OK nu ar trebui să fie mai jos de 128 kbps pentru formatul mp3) și lățimea de bandă alocată stream-ului tău (ideal este să fie nelimitată, astfel încât să poți avea cât mai mulți ascultători simultan, fără blocaje).

– un computer suficient de bun, care să stea deschis non-stop, sau atâta timp cât vrei tu să emiți în online și, evident, o conexiune cât mai stabilă și mai rapidă la Internet;

– back-up pentru computer (UPC, hard-disk extern etc. astfel încât să te asiguri că ești acoperit în caz de o problemă);

– un mixer și un microfon, dacă vrei să creezi, să înregistrezi și să difuzezi conținut editorial; pentru emisiuni pre-înregistrate o variantă mai accesibilă ar putea fi un pachet de podcast livrat la-cheie, care îţi oferă toate elementele software şi hardware de care ai nevoie.

– un soft specializat de automatizare radio, care să-ți organizeze și să-ți creeze playlistul așa cum vrei tu și care să te conecteze la serverul tău de streaming. Și aici sunt multe soluții, de la cele mai simple, gen Winamp, până la softuri mai complexe pentru care va trebui să plătești;

– fișiere cu muzică în format mp3 sau în alt format care să fie acceptat de softul de automatizare;

– jingle-urile, ID-urile și voice-over-urile, pentru  o identitate cât mai distinctă a radioului în peisajul online;

– nu în ultimul rând, drepturile de autor pe muzica difuzată. Din respect pentru ascultătorii tăi și pentru artiștii pe care îi difuzezi, nu ar trebui să sari peste pasul ăsta. Organismul de gestiune colectivă din România care reglementează drepturile de autor este UCMR-ADA, de la care trebuie să obțiii o autorizatie-licență pentru difuzarea în streaming a operelor muzicale, dar mai înainte trebuie să depui o cerere de autorizare. Toate formularele de care ai nevoie sunt aici. Mai departe, în urma rapoartelor lunare cu playlistul difuzat pe care le trimiți catre UCMR-ADA și a sumelor pe care le virezi în contul organizației, ei vor repartiza  sumele cuvenite către artiști. În funcție de tipul de streaming pe care l-ai ales (cu titlu gratuit, cu titlu oneros, cu oferire spre download) se aplică niște grile / procente de impozitare pe care le regăsești în legea de aici.

Nu am spus nimic despre costuri pentru că ele variază, de la câteva sute de euro până la câteva mii, în funcție de complexitatea conceptului tău și de soluțiile hardware și software pe care le alegi. De asemenea, nu am amintit de bugetul de promovare pentru că și el este direct proporțional cu mărimea proiectului, însă oricât de ”home-made” ar fi proiectul tău, trebuie să te gândești totuși la niște forme de promovare prin care să ajungi la publicul tău țintă. Sau poate îți dorești să te asculte doar prietenii tăi, și atunci lucrurile se simplifică mult 🙂

Nu pot să închei însă fără a vă împărtăși că un radio online este un mare consumator de timp. De fapt, cred că asta ar fi prima chestiune pe care ar trebui să și-o lămurească cei care au de gând să se aventureze în domeniu: există suficient timp pentru un astfel de proiect, se pot aloca zilnic ore bune pentru el? Succes